Pekar på datorskärm

Vanliga frågor


Här finns svar på de flesta frågor om tjänsten Spelpaus.se. Sök i fritext eller klicka direkt på en fråga.

Vanligaste frågorna


Nej, en avstängning går inte att ångra eller avsluta i förtid. Den avstängningsperiod du valt är den som gäller.

Du kan när som helst under din avstängning logga in på Spelpaus.se för att se information om din avstängning.

 

Du kan inte ångra eller avsluta en avstängning i förtid. En avstängning på 1, 3 eller 6 månader upphör automatiskt när avstängningsperioden löpt ut. Väljer du att stänga av dig tills vidare kan du själv välja att avsluta din avstängning tidigast efter 12 månader, i annat fall fortsätter avstängningen tills du väljer att avsluta den.

 

Du kan när som helst logga in på Spelpaus.se och få information om din avstängning.

 

Nej, via Spelpaus.se stänger du av dig från ALLT registrerat spel hos ALLA spelbolag. Vill du bara stänga av dig från en viss spelform eller ett särskilt spelbolag måste du göra det hos spelbolaget.

 

Dessa spelformer omfattas av en avstängning

  • nätkasino och spelautomater online (t.ex. Roulett, Black Jack, poker och så kallade Slots)
  • vadhållning online
  • bingo online
  • lotterier online (skraplotter och nummerspel t.ex. lotto)
  • värdeautomater (så kallade Vegas)
  • Casino Cosmopol

En avstängning gäller även för registrerat spel hos spelombud i butik och på bana (t.ex. trav och galopp)

Dessa spelformer omfattas inte av en avstängning

  • lotter, skraplotter och prenumerationslotter som inte tillhandahålls online
  • traditionell bingo i lokal
  • kasinospel på restaurang
  • varuspelsautomater
  • spel på fartyg i internationell trafik
  • lokalt poolspel på hästar i mindre lokala tävlingar (tidigare kallat bygdetrav)

Se vilka spelbolag som har licens för spel i Sverige.

 

Frågor och svar


Spelpaus.se är en kostnadsfri tjänst från Spelinspektionen. Här kan du stänga av dig från allt registrerat spel hos de spelbolag som har licens att bedriva spel om pengar i Sverige.

 

Alla spelbolag som har licens att bedriva spel om pengar i Sverige enligt spellagen och som kräver registrering måste vara anslutna till Spelpaus.se. Här kan du se vilka spelbolag som har licens för spel i Sverige.

 

Nej, via Spelpaus.se stänger du av dig från ALLT registrerat spel hos ALLA spelbolag. Vill du bara stänga av dig från en viss spelform eller spel hos ett särskilt spelbolag måste du göra det hos spelbolaget.

 

Ja, du kan förlänga din avstängning. Det kan du göra när som helst under en pågående avstängning. Förlängningen läggs då till efter din pågående avstängning. Det går bara att ha en förlängning åt gången.

Du kan när som helst under din avstängning logga in på Spelpaus.se för att se information om din avstängning och eventuell förlängning.

 

Nej, en avstängning gäller både för spel och reklam.

 

Du kan välja att stänga av dig från spel i 1, 3, 6 månader eller tills vidare. En avstängning tills vidare kan avslutas först efter 12 månader.

 

En avstängning tills vidare kan avslutas tidigast efter tolv månader. Du avslutar din avstängning genom att logga in på Min Sida och avsluta avstängningen.

 

Nej. I spellagen står det att en avstängning ska gälla under en viss tid eller tills vidare. En avstängning tills vidare kan avslutas tidigast efter tolv månader. För att kunna införa möjligheten att stänga av sig på livstid krävs bland annat en lagändring.

 

Så fort du bekräftat din avstängning med e-legitimation så är du avstängd.

Tänk på att logga ut från de spelsidor och appar som du varit inloggad på för att din avstängning ska slå igenom fullt ut. Ett tips är att rensa dina cookies i webbläsaren, då loggas du automatiskt ut från alla sidor.

 

Kontakta spelbolagets kundtjänst och informera dem om att du är avstängd tills vidare. De kommer då att avsluta ditt spelkonto och betala ut kvarvarande pengar till ditt angivna bankkonto.

 

Hos vissa spelbolag kan du tillåtas att logga in för att se ditt saldo och din historik, men du kan inte spela.

 

Du har rätt att få ut kvarvarande pengar från ditt spelkonto även om du stängt av dig via Spelpaus.se. Kontakta spelbolagets kundtjänst.

 

Kontakta spelbolagets kundtjänst.

Spelinspektionen prövar inte några tvister mellan spelare och spelbolag. Det betyder till exempel att vi inte kan hjälpa enskilda spelare att få ut sina pengar. Du kan istället vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se som kan pröva tvister som rör spel eller lotterier.

 

Ett förbetalt spel (exempelvis 5-veckors lottorad) löper på tills det tar slut. Du kan inte förnya dina spel under en pågående avstängning. Om du, under din avstängning, vinner på ett förbetalt spel betalas vinsten ut till ditt spelkonto hos spelbolaget. Kontakta spelbolagets kundtjänst och be att de betalar ut vinsten till ditt angivna bankkonto. 

 

Ett spelbolag med licens i Sverige ska kontrollera mot Spelpaus.se varje gång du registrerar dig eller loggar in hos spelbolaget.

Spelbolagen ska göra en kontroll mot Spelpaus.se innan de skickar ut marknadsföring eftersom de inte får rikta marknadsföring eller reklam direkt till en avstängd person.

 

Alla som har ett svenskt personnummer och e-legitimation kan stänga av sig via Spelpaus.se.

 

Nej, den som vill stänga av sig från spel via Spelpaus.se måste bekräfta avstängningen med sin personliga e-legitimation.

 

Nej, man behöver ha en svensk e-legitimation för att stänga av sig från spel via Spelpaus.se. De e-legitimationer som fungerar på Spelpaus.se är Mobilt BankID, BankID och Freja eID+.

 

Om du vill stänga av dig via Spelpaus.se behöver du ha en e-legitimation. Du kan ansöka om en e-legitimation via Freja eID+ även om du har en förvaltare.

Du kan även stänga av dig hos ett spelbolag genom att kontakta deras kundtjänst.

 

Du som förvaltare kan inte själv stänga av din huvudman då en avstängning måste bekräftas med huvudmannens egen e-legitimation.

Din huvudman kan ansöka om en e-legitimation via Freja eID+ och själv göra en avstängning.

 

Det kostar inget att stänga av sig från spel via Spelpaus.se. 

 

Ja, spelbolag får inte skicka direktreklam till dig om du är avstängd. Vissa spelformer omfattas dock inte av avstängningen och kan därför skicka ut direktreklam till dig ändå. 

 

Spelbolag får inte skicka direktreklam till dig som är avstängd. Med direktreklam menas personadresserad reklam. Om du har fått direktreklam skickad till dig kan du göra en anmälan till Konsumentverket på följande länk.

Anmäl till Konsumentverket

 

Kontrollera om du har en avstängning via Spelpaus.se genom att logga in på Spelpaus.se. Kontrollera även att du är utloggad från de spelsidor och appar som du eventuellt varit inloggad på innan din avstängning. Ett tips är att rensa dina cookies i webbläsaren, då loggas du automatiskt ut från alla sidor.

Om du är utloggad från spelsidor och appar men ändå har kunnat spela kan du kontakta Spelinspektionen. Din anmälan blir viktig information för oss i vårt tillsynsarbete. Kontaktcenter- Spelinspektionen

Spelinspektionen prövar dock inte tvister mellan spelare och licenshavare. Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se som kan pröva tvister som rör spel eller lotterier.

 

Kontrollera om du har en avstängning via Spelpaus.se genom att logga in på www.spelpaus.se.

Om du inte har en aktiv avstängning och ändå inte kan spela behöver du kontakta spelbolagets kundtjänst.