Frågor & svar
Här finns svar på de flesta frågor om tjänsten Spelpaus.se. Sök i fritext eller klicka direkt på en fråga.
Vanligaste frågorna
Nej, en avstängning går inte att ångra eller avsluta i förtid. Den avstängningsperiod du valt är den som gäller.
Du kan när som helst under din avstängning logga in på Spelpaus.se för att se information om din avstängning.
En avstängning tills vidare kan du avsluta tidigast efter 12 månader genom att trycka på knappen ”Logga in” i menyn som finns överst på sidan och därefter välja ”Avsluta din avstängning”, eller logga in via följande länk:
En avstängning på 1, 3 eller 6 månader upphör automatiskt när avstängningsperioden löpt ut.
Du kan när som helst logga in på Spelpaus.se och få information om din avstängning.
Nej, via Spelpaus.se stänger du av dig från allt spel som kräver registrering hos ALLA spelbolag som har licens i Sverige. Vill du bara stänga av dig från en viss spelform eller ett särskilt spelbolag måste du göra det hos spelbolaget.
Dessa spelformer omfattas av en avstängning
- nätkasino och spelautomater online (t.ex. Roulett, Black Jack, poker och så kallade Slots)
- vadhållning online
- bingo online
- lotterier online (skraplotter och nummerspel t.ex. lotto)
- värdeautomater (så kallade Vegas)
- Casino Cosmopol
En avstängning gäller även i butik och på bana (t.ex. trav och galopp) för spel som kräver registrering.
Dessa spelformer omfattas inte av en avstängning
- lotter, skraplotter och prenumerationslotter som inte tillhandahålls online
- traditionell bingo i lokal
- kasinospel på restaurang
- varuspelsautomater
- spel på fartyg i internationell trafik
- lokalt poolspel på hästar i mindre lokala tävlingar (tidigare kallat bygdetrav)
Se vilka spelbolag som har licens för spel i Sverige.
Frågor & svar
Spelpaus.se är en kostnadsfri tjänst från Spelinspektionen. Här kan du stänga av dig från allt spel som kräver registrering hos de spelbolag som har licens att bedriva spel om pengar i Sverige.
Nej, via Spelpaus.se stänger du av dig från allt spel som kräver registrering hos ALLA spelbolag. Vill du bara stänga av dig från en viss spelform eller spel hos ett särskilt spelbolag måste du göra det hos spelbolaget.
Ja, du kan förlänga din avstängning. Det kan du göra när som helst under en pågående avstängning. Förlängningen läggs då till efter din pågående avstängning. Det går bara att ha en förlängning åt gången.
Du kan när som helst under din avstängning logga in på Spelpaus.se för att se information om din avstängning och eventuell förlängning.
Nej, en avstängning gäller både för spel och direktmarknadsföring.
Du kan välja att stänga av dig från spel i 1, 3, 6 månader eller tills vidare. En avstängning tills vidare kan avslutas först efter 12 månader.
Du kan när som helst under en pågående avstängning förlänga din avstängning. Förlängningen läggs då till efter din pågående avstängning. Det går bara att ha en förlängning åt gången.
Du kan logga in på Spelpaus.se för att se information om din avstängning och eventuell förlängning.
En avstängning tills vidare kan avslutas tidigast efter tolv månader. Du avslutar din avstängning genom att trycka på knappen ”Logga in” som finns överst på sidan och därefter välja ”Avsluta din avstängning”, eller logga in via följande länk:
Nej. I spellagen står det att en avstängning ska gälla under en viss tid eller tills vidare. En avstängning tills vidare kan avslutas tidigast efter tolv månader. För att kunna införa möjligheten att stänga av sig på livstid krävs bland annat en lagändring.
Så fort du bekräftat din avstängning med e-legitimation så är du avstängd.
Tänk på att logga ut från de spelsidor och appar som du varit inloggad på för att din avstängning ska slå igenom överallt. Ett tips är att rensa dina cookies i webbläsaren, då loggas du automatiskt ut från alla sidor.
Kontakta spelbolagets kundtjänst och informera dem om att du är avstängd tills vidare. De kommer då att avsluta ditt spelkonto och betala ut eventuella kvarvarande pengar till ditt angivna bankkonto.
Hos vissa spelbolag kan du tillåtas att logga in för att se ditt saldo och din historik, men du kan inte spela.
Du har rätt att få ut kvarvarande pengar från ditt spelkonto även om du stängt av dig via Spelpaus.se. Kontakta spelbolagets kundtjänst.
Kontakta spelbolagets kundtjänst.
Spelinspektionen prövar inte några tvister mellan spelare och spelbolag. Det betyder till exempel att vi inte kan hjälpa enskilda spelare att få ut sina pengar. Du kan istället vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se som kan pröva tvister som rör spel eller lotterier.
Ett förbetalt spel (exempelvis 5-veckors lottorad) löper på tills det tar slut. Du kan inte förnya dina spel under en pågående avstängning. Om du, under din avstängning, vinner på ett förbetalt spel betalas vinsten ut till ditt spelkonto hos spelbolaget. Kontakta spelbolagets kundtjänst och be att de betalar ut vinsten till ditt angivna bankkonto.
Ett spelbolag med licens i Sverige ska kontrollera mot Spelpaus.se varje gång en person registrerar sig eller loggar in hos spelbolaget.
Spelbolagen ska göra en kontroll mot Spelpaus.se innan de skickar ut marknadsföring eftersom de inte får skicka direktmarknadsföring till en avstängd person.
Här på webbsidan måste du ha ett svenskt personnummer och e-legitimation för att stänga av dig via Spelpaus.se.
Nej, här på webbsidan måste du bekräfta avstängningen med din personliga e-legitimation.
Här på webbsidan behöver du ha en e-legitimation för att bekräfta din avstängning. Du kan ansöka om en e-legitimation via Freja eID+ även om du har en förvaltare.
Du kan även stänga av dig hos ett spelbolag genom att kontakta deras kundtjänst.
Det kostar inget att stänga av sig från spel via Spelpaus.se.
Ja, spelbolag får inte skicka direktmarknadsföring till dig om du är avstängd.
Vissa spelformer omfattas dock inte av avstängningen och därför kan du få direktmarknadsföring från spelbolag ändå. Du kan kontakta spelbolagets kundtjänst och informera dem om att du inte vill ha direktreklam skickad till dig.
Spelbolag får inte skicka direktmarknadsföring till dig som är avstängd. Med direktmarknadsföring menas personadresserad reklam. Om du har fått reklam skickad till dig kan du göra en anmälan till Konsumentverket på följande länk.
Kontrollera om du har en avstängning via Spelpaus.se genom att logga in på Spelpaus.se. Kontrollera även att du är utloggad från de spelsidor och appar som du eventuellt varit inloggad på innan din avstängning. Ett tips är att rensa dina cookies i webbläsaren, då loggas du automatiskt ut från alla sidor.
Om du är utloggad från spelsidor och appar men ändå har kunnat spela kan du kontakta Spelinspektionen. Din anmälan blir viktig information för oss i vårt tillsynsarbete. Kontaktcenter- Spelinspektionen
Spelinspektionen prövar inte tvister mellan spelare och licenshavare. Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se som kan pröva tvister som rör spel eller lotterier.
Kontrollera om du har en avstängning via Spelpaus.se genom att logga in på Spelpaus.se.
Om du inte har en aktiv avstängning och ändå inte kan spela behöver du kontakta spelbolagets kundtjänst.
Här kan du läsa mer om hur dina personuppgifter behandlas när du gjort en avstängning via Spelpaus.se.